Een Lovecraftiaans avontuur-puzzelspel
Conarium is een avontuur-puzzel spel met een sterk narratief element. Het spel is geïnspireerd door het werk van H.P. Lovecraft (specifiek de novelle "Bij de bergen van waanzin") en bevat daarom thema's van horror en visuals van een verontrustende aard.
Het werk van Lovecraft heeft veel spellen geïnspireerd die vergelijkbaar zijn met Conarium, zoals Dream Cycle en Forgive Me Father. Net als die spellen bevat dit spel surrealistische elementen en visuals. Het biedt ook meerdere eindes afhankelijk van hoe de speler het spel benadert.
Verken een Antarctische basis
In Conarium neemt de speler de rol aan van Frank Gilman, een mannelijke protagonist die zijn ogen opent om te ontdekken dat de kamer waarin hij zich bevindt gevuld is met vreemde lichten en geluiden. De speler moet de verlaten plek verkennen waarin ze zich bevinden. Terwijl ze dat doen, zullen ze meer leren over de situatie waarin ze zich bevinden en hoe ze fundamenteel zijn veranderd.
Eerstepersoonsverkenning
Het spel vindt plaats vanuit een eerstepersoonsperspectief en beschikt over enkele visueel indrukwekkende instellingen en graphics dankzij zijn Unreal Engine 4-fundamenten. Het hele spel is doordrenkt van een gevoel van griezelige spanning en bevat veel paaseieren die verwijzen naar de werken van H.P. Lovecraft. Deze elementen, gecombineerd met de meerdere eindes, moedigen de speler aan om te verkennen.
Een goed doordachte verhalende ervaring
Hoewel Conarium zich bevindt in iets van een gouden tijdperk voor korte horror game-ervaringen, vertrouwt het niet zozeer op jumpscares als veel van zijn tijdgenoten. Spelers die geïnteresseerd zijn in het werk van H.P. Lovecraft zullen bijna zeker iets vinden om van te genieten in dit spel, terwijl algemene fans van horror games de ervaring waarschijnlijk nog steeds interessant zullen vinden.